Gepost op

Thuiswerken wordt huiswerken

Thuiswerken wordt huiswerken

Artikel van creatief-directeur Ab Oosterhof van Prints van Oranje.

Het gaat over de laatste ontwikkelingen in kantoorinrichting. Ab ziet op basis van zijn ervaring en kennis van de laatste trends dat bedrijven steeds vaker kiezen voor een huiselijke inrichting, omdat medewerkers niet thuis willen werken maar willen werken op een plek waar ze zich thuis voelen

Thuiswerken wordt het nieuwe “huis” werken

De kantoren wereld staat aan de vooravond van een nieuwe revolutie. Nu hippe bedrijven zoals uit o.a. Amsterdam, Londen, Berlijn het nieuwe werken introduceren in hun kantoren, is het aan de vele kantoor leveranciers om producten te creëren die aan deze nieuwe vragen voldoen.

Denk maar eens aan de hippe werkomgevingen die Booking.com creëert om hun werknemers op kantoor een huiselijk en behaaglijk gevoel te geven.

Want waarom zou je thuis willen zijn als je op het werk in een gezellige omgeving zit, een hippe foodbar ter beschikking hebt én kunt genieten van de beste koffie?

Thuiswerken wordt huiswerken artikel van Prints voor Oranje
Prints van Prints van Oranje.

Zes bureaus voor elke tien werknemers

Was thuiswerken tot voor kort de toekomst, dan wordt ‘huiswerken’ op kantoor vandaag het nieuwe motto. Volgens onderzoeksbureau Vanson Bourne, die in opdracht van Citrix een onderzoek startte genaamd Workplace of the Future, zullen er in 2020 voor elke tien werknemers zes bureaus beschikbaar zijn. Nu zijn dat er nog 8,4.

 

Mobiel werken gaat volgens dit onderzoek dan ook de komende jaren in Nederland zorgen voor een reductie van 27 procent van het aantal werkplekken op kantoren. Dit betekend dat er een verschuiving van werkplekken gaat plaatsvinden. De vraag is echter of dit gaat leiden tot meer thuiswerken.

Flexibele werklocaties

Ruim een half jaar later werd dit onderzoek verder aangevuld met een nieuw onderzoek. In dit laatste onderzoek werden vervolgens negentienhonderd IT-managers in negentien landen ondervraagd naar de werkplek van de toekomst. Van deze respondenten gaf 29 procent aan dat ze verwachten in 2020 niet meer vanuit hun traditionele kantoor zullen werken maar dat dit zich zal gaan verplaatsen naar een vorm van een:

  • Thuiswerkplek (64 procent)
  • Projectlocaties (60 procent)
  • Op locatie bij een klant of partner (50 procent).

Ook verwachten de IT-managers dat werknemers toegang zullen krijgen tot bedrijfsapplicaties en data op flexibele werklocaties zoals hotels, vliegvelden of onderweg.

Voor- en nadelen

Als belangrijkste voordeel noemen respondenten de vrijheid in het bepalen van eigen werktijden en de mogelijkheid om thuis te werken.

Als grootste nadeel geven zij echter ook aan het face-to-face contact met collega’s te missen. Dit argument zal leidend worden in de keuze of je wel of niet thuis zou willen werken.

Thuiswerkrn wordt huiswerken
Prints van Prints van Oranje

Fileleed vermijden

Als we inzoomen op de mogelijkheid om thuis te werken dan noemt men vrijwel altijd als enige voordeel het vermijden van het fileleed. Die in de huidige tijd van economische groei alleen maar verder zal toenemen. Echter de behoefte aan sociale contacten met collega’s blijft groot.

Mobiele werklocaties

Een duidelijke trend die men dan ook ziet is dat men steeds meer lijkt in te gaan zetten op deze flexibele werklocaties rondom grootstedelijke gebieden. Zo zullen steeds meer bestaande kantoren worden getransformeerd naar “spaces” en zullen bestaande wegrestaurants, en hotels, rondom snelwegen, steeds meer worden getransformeerd tot mobiele werklocaties.

Deze mobiele werklocaties worden ook steeds meer ingericht met verschillende zones zoals de lounge en social zone maar ook met bijvoorbeeld relaxplekken, kleinschalige horeca en algemene vergaderruimtes. Zelfs sport en fun faciliteiten worden een vast onderdeel van deze nieuwe voor iedereen toegankelijke werklocaties.

Ontspannen alsof je thuis bent

Oftewel ontmoeten, kennisdelen en ontspannen alsof je thuis bent in een omgeving die, voorzien van custom-made materialen, tegelijkertijd een huiselijke sfeer uitstralen. Dat wordt mijns inziens de toekomst, het nieuwe “huis” werken.

Logo Prints van OranjeOver Ab Oosterhof

Ab Oosterhof is creatief directeur van Prints van Oranje, marktleider in tapijt op maat. Prints van Oranje speelt in op de “huis” werken trend door custom-made materialen (zoals tapijt, vinyl, gordijnen en behang) aan te bieden die aanpasbaar zijn aan de wensen van de gebruikers. Zo ben je niet meer afhankelijk van standaardproducten maar kun je met trots je eigen identiteit laten zien.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *